Met heel veel trots stellen wij vandaag onze nieuwe verhuur webshop voor!

De vorige shop dateerde alweer van 2017, dus na bijna 7 jaar was het hoogtijd om het één en ander te vernieuwen.

Maar je weet hoe dat gaat, het is druk druk druk en je klanten komen altijd voor. Je eigen projecten, hoe nodig ook, schuiven altijd maar op.

Dan is het gewoon wachten tot de gelegenheid zich voordoet. En dat was nu het geval!

Een beetje geschiedenis

Toen wij in 2017 onze eerste webshop bouwden was dit eigenlijk een proefproject. We maakten al op regelmatige basis websites voor klanten, maar tot dan hadden we enkel meegewerkt aan webshop projecten van collega's. Een webshop volledig zelf opbouwen hadden we nog niet gedaan.

Eind 2016 kregen wij de opdracht binnen van een klant die tot dan nog geen stappen had gezet in de online verkoop. Een kans die we niet wilden laten liggen en we aanvaardden de opdracht.

Uiteraard hadden we de kennis in huis, maar om het volledig zelf te doen komt toch heel wat kijken. Intussen kregen we ook meer en meer vraag naar de verhuur van ICT materialen.

Dus hebben we meteen 2 projecten synchroon gestart. Namelijk onze eigen webshop voor verhuur en de webshop voor onze klant. Zo konden we alles eerst uitvoeren op onze eigen shop om het daarna toe te passen op de shop van de klant.

De gelegenheid

Midden 2023 kwam dan eindelijk de gelegenheid!

Onze eerst webshop klant wou na 6 jaar enkele nieuwe functies voor zijn eigen shop, maar de basis was danig verouderd, waardoor simpelweg updaten niet meer kon.

Hier was dus de gelegenheid, want waarom de oefening van 2017 niet nog eens overdoen?
Dit keer wel in een andere volgorde, want intussen bouwen we regelmatig een webshop voor klanten. Nu ging het vooral om de tijd te vinden onze eigen shop onder handen te nemen.

We bouwden dus eerst de nieuwe de shop van onze klant vanaf de basis opnieuw op en lanceerden eind oktober hun nieuwe webshop.

Dezelfde basis konden we hergebruiken om ook onze verhuurwebshop te vernieuwen. Zo kon de klant heel wat besparen omdat we hun nieuwe shop als 'update' konden aanbieden, en wij konden heel wat tijd besparen door niet vanaf 0 te moeten herstarten. Win win toch?

De nieuwe shop

Het gaat hier natuurlijk niet om een simpele copy/paste.

Er zijn enkele grote verschillen tussen een webshop voor verhuur en een webshop voor verkoop.

Naast de gebruikelijke zaken zoals beschikbaarheidkalender, reservatiegegevens, enz, hebben wij extra ingezet op automatisatie.

Bij onze vorige shop moesten we nog heel wat handelingen manueel doen. Met de nieuwe shop gaan veel van die zaken nu vanzelf.

Dan denken we aan instructies voor afhalen, code van de kluis, opstellen contracten. Al deze zaken moesten manueel gebeuren, maar zijn met de nieuwe shop geautomatiseerd door een koppeling met ons eigen ICT systeem.

De looks en kleuren van de nieuwe shop zijn nu meer op één lijn gezet met onze gewone site, die eerder al een update kreeg.

Doorontwikkeling

Hoewel de site volledig werkzaam is, blijven we nog verder door ontwikkelen.

2 belangrijke zaken staan de komende weken nog op de planning.

  1. We stellen vast dat heel wat klanten dezelfde vragen hebben. Daarom zijn we aan het werken aan een uitgebreide FAQ pagina. Momenteel hebben we al de meeste gestelde algemene vragen opgesteld, maar per productgroep zullen ook de meest gestelde productvragen opgelijst worden.
  2. Verder willen we dat je in de toekomst beter producten kunt vergelijken. Daarom gaan we geleidelijk product attributen toevoegen. Zo kan je bijvoorbeeld in de toekomst laptops sorteren op allerlei eigenschappen, zoals ram geheugen, processor, .... Of kun je de beamers sorteren op lichtsterkte, aansluitingen, enz.


De shop is intussen al een week aan het proefdraaien en we hebben al heel wat 'bugs' gefixed. Merk je toch nog een probleem op, aarzel dan niet om te mailen naar info@javeverhuur.be